Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren.

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Wees de werkgever die net dat ietsje meer biedt!

Niet enkel het financiële telt
Een mooi loon trekt uiteraard potentiële medewerkers aan. Maar wees creatief, en bied naast basisloon en financiële extra’s ook flexibiliteit, telewerken, opleidingen... want ook dat maakt voor nieuw talent een verschil.

Je bent helemaal klaar voor die eerste aanwerving. Je weet welk brutoloon je een medewerker kan bieden binnen je budget en volgens de wettelijke voorwaarden. Maar in de ‘war for talent’ kan je nog veel meer in de strijd werpen om sterke kandidaten over de streep te halen. Sommige extra troeven zijn eerder financieel. Andere gaan meer over de werksfeer en het welbevinden. Vergis je niet, ook deze aspecten kunnen de doorslag geven! Laat je inspireren door onderstaande mogelijkheden.

Veelvoorkomende financiële extra’s

Er zijn heel wat financiële extra’s die je een werknemer kan bieden bovenop een brutoloon. In tegenstelling tot een rechtstreeks te besteden loon, worden ze onder een andere vorm aangeboden, bijvoorbeeld een cheque of een vergoeding. Maar uiteindelijk maken ze wel een verschil in de portemonnee van je medewerker. Ze kunnen dus helpen bij het overtuigen van de kandidaat die jij graag zou binnen halen.

De meest gebruikelijke zijn maaltijd- en ecocheques, het privégebruik van pc en gsm en het vergoeden van een internetabonnement. Daarnaast zijn er uiteraard vergoedingen voor woon-werkverkeer, een fietsvergoeding en/of een mobiliteitsvergoeding. Heb je wat meer middelen, kan je er ook aan denken om je medewerker een hospitalisatieverzekering en/of een groepsverzekering aan te bieden.

Sommige van bovenstaande werknemersvoordelen zijn (gedeeltelijke) vrijgesteld van sociale bijdragen en/of zijn fiscaal aftrekbaar. Raadpleeg de rubriek Werkgever op het portaal van de sociale zekerheid, de rubriek Verloning op de website van FOD Werkgelegenheid en de rubriek Personeel en loon op de website van FOD Financiën voor meer informatie of ga te rade bij je boekhouder of sociaal secretariaat.

Geef je medewerkers vertrouwen en laat ze groeien!

Loon is elementair en financiële extra’s zijn fijn, maar niet voldoende om het verschil te maken. Je verhoogt je kansen om medewerkers binnen te halen door duidelijk in de verf te zetten hoe jij hen als werkgever vertrouwen zult geven en zult laten groeien. Dat hoeft niet altijd veel te kosten, maar kan wel een groot verschil maken bij het aantrekken en houden van goede werkkrachten. Gebruik je creativiteit, rekening houdend met de leefwereld van je doelgroep. Hierbij al enkele ideeën:

  • Bied je medewerkers voldoende ruimte om hun job zelfstandig uit te voeren.
  • Creëer een werksfeer waarin medewerkers zich kunnen ontwikkelen en bijscholen.
  • Maak de werkplek aangenaam en richt ze professioneel in.
  • Organiseer regelmatig kleine of grotere teamactiviteiten.

Ga na hoe je dit voor jouw zaak kan vertalen in concrete troeven en engagementen die aanslaan bij de werknemers waar jij naar zoekt.

Hybride werken en flexibiliteit zijn het nieuwe normaal

Telewerk is geen nieuw concept, maar kreeg wel een stevige boost tijdens de coronapandemie. Ook al is het niet zaligmakend, zelfs de grootste criticaster kan niet meer zeggen dat telewerken helemaal niet werkt. Nu de vele voor- en ook de nadelen ervan wereldwijd uitgetest zijn, lijkt er een evolutie te zijn naar hybride werken. In een hybride model combineren medewerkers het werken van thuis, met werken op kantoor, of zelfs nog vanop andere plaatsen. Een goede uitrusting (pc met videofunctie, koptelefoon …) en infrastructuur (internettoegang, toegang tot bedrijfsgegevens op afstand) is hierbij uiteraard cruciaal, net als het wederzijds vertrouwen dat er moet zijn om je medewerkers elders dan op kantoor hun taken te laten uitvoeren. Bekijk of en hoe het hybride werken een voordeel is voor je medewerkers en je onderneming.

Naast hybride werken is flexibiliteit een belangrijke factor bij het aantrekken van nieuw talent. Flexibiliteit is een term die vele ladingen kan dekken. Het kan gaan om het aanbieden van glijdende uren, je medewerkers de kans geven om tijdens het werk even een boodschap te doen, de kinderen op te halen, of wat dan ook. Hoe het ook zij, ga na wat voor de medewerkers die jij voor ogen hebt haalbaar en wenselijk is, en probeer in te spelen op hun noden. Zo trek je makkelijker medewerkers aan, en zullen ze langer blijven.

Medewerkers zijn geen eenheidsworst!

Hou er bij het in de verf zetten van bepaalde voordelen rekening mee dat niet elke kandidaat of doelgroep van kandidaten aangetrokken wordt door dezelfde voordelen. Jongeren zullen misschien meer interesse hebben in een leuke werkplek met een pooltafel en extra lekkere espresso of regelmatige teambuildings. Worden werknemers wat ouder, hebben ze mogelijks meer interesse in groepsverzekeringen, deeltijds werken of wat meer vakantiedagen. Jonge ouders worden misschien enthousiast van maximale flexibiliteit qua uurroosters en telewerkmogelijkheden, om dit optimaal te laten aansluiten bij het ritme van een jong gezin. Probeer daarop in te spelen, en leg ook regelmatig je oor te luisteren bij je medewerkers om aan te voelen wat zij belangrijk vinden.

Publicatiedatum:
06 / 04 / 2022