Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Die eerste werknemer, waar vind je die?

Zeg het voort, hang het uit, zet het online!
Waar ga je op zoek naar die eerste werknemer voor je uit z’n voegen barstende eenmanszaak?

Je zaak draait op volle toeren! Je kunt wel wat extra hulp gebruiken en je hebt de ideale medewerker voor ogen. Maar hoe vind je die, of, hoe vindt die jou? Een bord voor je deur zetten met ‘Wij werven aan’? Dat is een idee. Ontdek ook de andere opties waarmee je dat unieke talent sneller aan de haak slaat.

Het hangt er allemaal een beetje van af

Wat voor zaak je hebt en welk profiel je zoekt bepaalt mee waar je dat nieuwe talent moet gaan zoeken. Zoek je een barista, administratieve duizendpoot, technisch medewerker, IT-er of socialmediaspecialist? Ben je barbier, heb je een kunstgalerij of een uit z’n voegen barstend verzekeringskantoor? Zowel het soort bedrijf, als wie je zoekt bepalen mee waar je je vacature bekend maakt. Die barista vind je namelijk sneller via Facebook of een gespecialiseerd horecakanaal dan op LinkedIn.

Weet wie je zoekt en wat je biedt

We gaan ervan uit dat je een duidelijk profiel voor ogen hebt en je precies weet welke skills, ervaring, taalkennis, attitude en ingesteldheid je nieuwe medewerker moet hebben. Ook heb je al een goed idee van het takenpakket en de uitdagingen van de nieuwe werkkracht, de verloning – maak een kostenraming - en welke arbeidsovereenkomst je wenst af te sluiten, zet dit alles toch even duidelijk op papier.

Tip: doe de test met een kritische huisgenoot of vriend …. Leg uit wat voor iemand je zoekt en wat het takenpakket is, en waarom het interessant is om voor jouw bedrijf te komen werken. Is het voor hen duidelijk en klinkt het aantrekkelijk? Een goed teken! Begrijpt je toehoorder er niets van? Dan moet je je vacature misschien nog wat aanscherpen.

Post het op de juiste onlinekanalen

Gebruik je eigen website

Zet je vacature zeker op je eigen website. Je kan er dan vanuit mailberichten en andere plekken waar je de vacature bekendmaakt ook naar linken. Voordeel is ook dat potentiële kandidaten die hier terecht komen meteen de rest van je website kunnen bezoeken en zien wat voor toffe onderneming je hebt.

Social media

Maak maximaal gebruik van social media. Je privékanalen zijn zeker nuttig, maar gebruik ook je bedrijfsaccounts. Hou er ook rekening mee dat elk kanaal een licht andere doelgroep en uitstraling heeft. Instagram en Facebook zijn eerder informeel en hebben een breed publiek. LinkedIn is een netwerk voor professionals en zal eerder een iets zakelijkere toon hebben. De meeste social mediakanalen bieden zowel gratis als betalende opties voor het plaatsen van vacatures. Begin met de gratis opties, die geven al heel wat mogelijkheden. Hou ook hier rekening met het profiel dat je zoekt. Niet dat je een boekhouder niet via Instagram kunt vinden, maar als je op je bedrijfsaccount maar 10 volgers hebt, wed dan niet alleen op dit paard…

Vacaturewebsites

Hoewel papieren advertenties in kranten passé zijn, heeft elke mediagroep intussen zijn eigen jobsite, bijvoorbeeld Jobat, Stepstone, etc.  Daarnaast bestaan ook tal van gespecialiseerde jobdatabanken, bijvoorbeeld Monster, Indeed om er maar enkele te noemen. Sommige laten toe om gratis vacatures te plaatsen, andere zijn betalend. Vergeet zeker ook niet om je vacature gratis via de VDAB bekend te maken. Ga daarvoor naar de pagina Zet je vacature online op de VDAB-website! Of naar de rubriek Vacatures op de website Actiris.Brussels.

Naast de algemenere jobsites kan je ook wat gerichter adverteren naargelang de specifieke functie. Zo zijn er specifieke jobsites voor horecamedewerkers, de bouwsector…. Zoek je met name iemand die niet te ver van je bedrijf woont, kan je een beroep doen op websites die focussen op talenten in eigen regio.

Gebruik je netwerk

Maak gebruik van je netwerk. Ga door je lijst van klanten, leveranciers en andere zakelijke partners. Deel je vacature met hen en vraag of ze iemand kennen die geschikt is. Uiteraard kan je je vacature ook algemeen kenbaar maken, in de nieuwsbrieven die je uitstuurt of als banner aan mailberichten. Ga ook even door je lijst met social mediacontacten, zowel op Facebook als op LinkedIn. Tussen al die relaties kan iemand zitten die je gericht kan helpen via zijn of haar eigen netwerk.

Ga ook te rade bij organisaties waar je op een of andere manier mee verbonden bent. Een organisatie van zelfstandigen, een professionele club, belangenvereniging of je sociaal secretariaat? Ze bieden soms ook de mogelijkheid om vacatures te delen, of om een link te leggen naar je website.

Schakel een tussenpersoon in

Lukt het je ondanks alle inspanningen niet om de juiste kandidaat te vinden via je eigen netwerk of onlinekanalen? Overweeg dan om een bedrijf in te schakelen dat de juiste kandidaten voor jou zoekt. Dat kan een uitzendkantoor zijn. Naast interimmedewerkers gaan zij namelijk ook vaak op zoek naar vaste medewerkers. Hetzelfde geldt voor gespecialiseerde selectiebureaus. Soms richten ze zich op een bepaalde sector en zoeken ze bijvoorbeeld marketing-, IT- of HR-profielen. Veel van deze bureaus hebben naast een pool van freelance medewerkers ook een service die op zoek gaat naar vaste medewerkers.

Hou er wel rekening mee dat uitzendkantoren en selectiebureaus niet voor niets werken. Vraag daarom vooraf goed welke kosten er precies verbonden zijn aan hun zoektocht naar jouw nieuwe medewerker, zodat je je budget onder controle kan houden.

Publicatiedatum:
06 / 04 / 2022