Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren.

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Op zoek naar de perfecte match

Denk vooral goed na over je vacaturetekst
De perfecte kandidaat vind je met een goed doordachte vacaturetekst die eruit springt en zijn doelgroep bereikt. Een goed overwogen structuur van de vacature, een verzorgde stijl, relevante trefwoorden, verwachte informatie, praktische inlichtingen ... het zijn jouw bondgenoten bij je zoektocht.

Tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe medewerker? Die zoektocht start met een goede vacaturetekst. Maar hoe begin je daaraan? En hoe zorg je dat je vacature gevonden wordt door kandidaten?

In de huidige war on talent raken vacatures moeilijk ingevuld. Soms komen er zelfs geen kandidaten opdagen. Het is belangrijk dat je vacature eruit springt: trek voldoende tijd uit om een goede tekst te maken. Je vacature is tenslotte het uithangbord van je bedrijf.

Je vindt ook Tips voor een aantrekkelijke vacature op de website van de VDAB

Een goede voorbereiding is het halve werk

Wie zoek je?

Je stelt een volledig profiel op zodat je weet welke competenties en vaardigheden je kandidaat moet hebben.

Hoe kunnen zoekwoorden je helpen?

Vacatures zoeken we al lang niet meer in de (streek)krant, alles speelt zich nu online af. Je wil natuurlijk dat je vacature gevonden wordt. Goede zoekwoorden in je tekst verwerken is de boodschap.

Zoekwoorden zijn woorden die kandidaten gebruiken bij hun zoektocht naar de ideale vacature. Ze zorgen ervoor dat zoekmachines je tekst oppikken waardoor die makkelijker vindbaar is. Kruip dus in de huid van mogelijke kandidaten en maak een lijstje. 

Taal werkt

Als je dynamisch wil overkomen, gebruik je best een actieve stijl. Wees concreet en duidelijk, daar vaart iedereen wel bij. Gebruik enkel vaktermen als die voor de kandidaat van belang zijn. Pas je toon aan aan je bedrijfscultuur. Je mag zeker origineel uit de hoek komen.

Hoe bouw ik mijn vacaturetekst op?

Naast het gebruik van zoekwoorden is ook de structuur van je vacaturetekst belangrijk. Lezers scannen je tekst,  hou dat in je achterhoofd. Dat scannen gaat het makkelijkst als je tekst overzichtelijk is. 

Dit doe je door bijvoorbeeld gebruik te maken van:

  • Voldoende witregels
  • Tussenkopjes
  • Opsommingstekens

En niet vergeten: de belangrijkste informatie komt steeds vooraan. 

Titel van de vacature

Gebruik een functienaam die duidelijk is, denk aan de zoekwoorden. 

Je vacature moet openstaan voor iedereen. Kies daarom een genderneutrale functienaam. Bestaat er geen neutrale term? Gebruik de mannelijke en vrouwelijke vorm naast elkaar. 

In de meeste gevallen bestaat de titel  van de vacature uit de functietitel, bedrijfsnaam en locatie. Wees concreet, vermijd afkortingen en gebruik gewone taal.

Een aantrekkelijke intro

De eerste indruk is belangrijk! Is die positief dan leest de kandidaat verder, is dat niet zo dan haakt die misschien al af. Schrijf een intro die opvalt. Zijn er punten die je bedrijf of de job uniek maken, gebruik ze! Beschrijf kort wat je bedrijf doet, wat de sterke punten zijn, welke waarden je belangrijk vindt en waar je bedrijf gevestigd is. Je kan ook aanhalen waarom je iemand zoekt.

Wat gaat de nieuwe werknemer doen? 

Een goede vacaturetekst staat of valt met een duidelijk takenpakket. Dieper ingaan op het takenpakket is dus een goed idee. Je somt de belangrijkste taken op. Je kan zelfs beschrijven hoe een werkdag er ongeveer uitziet. 

Wat verwacht je van de kandidaat?

Je geeft aan wat je verwacht op het vlak van (werk)ervaring, opleiding,  diploma’s en certificaten, technische vaardigheden, competenties, talenkennis ... 

Ga niet op zoek naar een witte raaf. Maak een realistisch lijstje van de belangrijkste punten. Maak het lijstje niet te lang want dan denken kandidaten al snel dat ze niet geschikt zijn voor de job.

Wat heb jij te bieden?

Je gaat dieper in op de voordelen. Het kan hier gaan over een goede balans tussen werk en privé, de werksfeer, de ontwikkelingsmogelijkheden, de financiële voordelen …

Alle details over de sollicitatie zelf

Roep de kandidaten op om te solliciteren. Beschrijf hoe ze dat moeten doen en vermeld de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres van een contactpersoon waar kandidaten terecht kunnen als ze vragen hebben.

Geef ook aan:

  • Tot wanneer kandidaten kunnen reageren
  • Wanneer de sollicitatiegesprekken starten
  • Of er meerdere gesprekken zijn
  • Wanneer de beslissing valt

Op die manier weten sollicitanten waar ze aan toe zijn.

En nu aan de slag

Pas de tips toe maar blijf wel jezelf. Je wil tenslotte dat een kandidaat goed kan inschatten of die in je bedrijf past. En is dat het geval … dan is er misschien een match.   

Publicatiedatum:
01 / 02 / 2024