Dan zit er maar een ding op: organiseer een onboarding! Dat is als een warm bad voor nieuwe medewerkers. Ze voelen zich niet alleen welkom maar ook gewaardeerd én voorbereid. Het klinkt eenvoudig, maar het onboardingsproces heeft een grote impact, zowel op korte als op lange termijn.
Wat is onboarding en waarom is het belangrijk?
Onboarding is niet zomaar een hippe term die alleen grote bedrijven gebruiken. Het is de manier waarop je ‘nieuwe medewerkers verwelkomt, hen wegwijs maakt en klaarstoomt voor hun nieuwe rol’. Het is dus veel meer dan uitleggen waar de refter is. Een goede onboarding gaat over:
- Het enthousiasme koesteren: hoe het Yes-gevoel dat de nieuwe werknemer had bij het tekenen van het contract bewaren?
- De bedrijfscultuur overbrengen: Hoe is de sfeer? Hoe gaan mensen met elkaar om? Wat zijn de ongeschreven regels?
- Duidelijkheid geven over de verwachtingen: Wat moet de nieuwe medewerker doen en wat moet hij vooral niet doen?
- Connectie maken: Hoe kan de nieuwe medewerker zich snel integreren en deel uitmaken van het team?
Jij wil toch ook blije medewerkers die lang voor je blijven werken? Wel, studies tonen aan dat zo’n onboardingsproces nieuwe medewerkers niet alleen aan boord helpt maar ook houdt.
Hoe pak je een onboarding aan?
Enkele tips om een onboarding te organiseren waar iedereen enthousiast van wordt.
Begin vóór de eerste werkdag
Zorg dat de nieuwe collega zich al welkom voelt nog voor die is gestart. Stuur bijvoorbeeld een vriendelijk welkomstmailtje een paar dagen voor de eerste werkdag. Of zelfs een leuk welkomstpakket (denk aan een notitieboek, een grappige mok of een andere gadget van het bedrijf), zo wordt die medewerker al ambassadeur voor jouw bedrijf nog voor die is gestart.
Stuur zeker ook de planning voor de eerste dagen, dat vermijdt veel extra stress.
Stel iedereen voor: een rondje door kantoor
De eerste werkdag is zoals een eerste schooldag. Best pittig. Alles is nieuw: de mensen, de omgeving, de manier van werken en ga zo maar door.
Geef een informele rondleiding door het kantoor of virtueel. Stel het hele team voor en vertel ook een paar leuke anekdotes bijvoorbeeld over die laatste loopwedstrijd waar het team aan deelnam …
Duid een meter of peter aan
Iemand aan wie je vragen kan stellen zonder je dom te voelen, dat is fijn. Probeer iemand te kiezen die matcht met de nieuwe collega. Wedden dat die zich snel thuis voelt!
Geef niet te veel info ineens
Doseer de informatie en geef je medewerker de tijd om alles rustig op te nemen. Stel een onboardingprogramma op dat over meerdere weken loopt. Begin met de basis en bouw verder op naar complexere taken en verantwoordelijkheden.
Focus op een langetermijnvisie
Vaak wordt de fout gemaakt om een onboarding te zien als een eenmalig gebeuren. Maar het is eerder een rittenkoers dan een sprint! Zorg voor overlegmomenten na de eerste maand, na het eerste half jaar en het eerste jaar. Loopt alles op wieltjes? Zijn er struikelblokken? De vinger aan de pols houden is cruciaal.
De voordelen van onboarding op een rijtje
En wat brengt dat blijvend investeren dan op? Wel:
- Een hogere productiviteit
- Minder personeelsverloop
- Een sterkere groepsdynamiek
Niet slecht hé?
Helemaal overtuigd? Maak iets leuks van de onboarding
Een onboarding hoeft niet saai te zijn. Voeg een beetje humor en creativiteit toe. Speel bijvoorbeeld een ‘foute playlist’ tijdens de lunchpauze, organiseer een grappig gezelschapsspel …
Aan de slag met die onboarding!
18 / 11 / 2024