Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren.

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Is jouw bedrijf aantrekkelijk voor millennials en gen Z’ers?

Elke generatie heeft haar eigenheid
Na de millennials is het nu aan generatie Z om haar weg te vinden op de arbeidsmarkt. In de media komen beide generaties regelmatig aan bod. Maar zijn ze echt zo anders dan de vorige? En hoe uit dat ‘anders zijn’ zich dan? En wat kan jij als werkgever doen om die generaties aan boord te halen en te houden? We gaan op onderzoek uit.

Millennials en gen Z’ers, wat bedoelen we daarmee?

Laat ons beginnen bij het begin. Millennials zijn geboren tussen 1981 en 1995. Ze hebben de opkomst van de smartphones en sociale media meegemaakt. Gen Z’ers, geboren tussen 1996 en 2010, kennen alleen een digitale wereld. Voor hen is die zo vanzelfsprekend als de lucht die we inademen. Beide generaties worden beschouwd al digital natives. Hun kijk op de wereld is sterk beïnvloed door de digitalisering.

Typische eigenschappen van millennials en gen Z’ers

Uiteraard zijn er binnen een generatie verschillen tussen mensen, maar een aantal eigenschappen vallen toch op.

Millennials zijn loyaal aan hun idealen, niet aan hun werkgever

Millennials blijven vaak minder lang bij een werkgever en zijn sneller geneigd te vertrekken als hun persoonlijke waarden, overtuigingen en ethiek niet overeenkomen met die van het bedrijf.

Gen Z verlangt een flexibele werkplek maar ook financiële stabiliteit

Gen Z staat bekend als flexibel en technologisch sterk, maar ook als een generatie die veel waarde hecht aan werk-privébalans. Voor hen zijn glijdende werkuren, hybride werken, deeltijds werken enzovoort belangrijk. Door het opgroeien in onzekere tijden zijn ze meer dan de millennials op zoek naar financiële stabiliteit.

Snelle groei en ontwikkeling, yes please

Zowel millennials als gen Z’ers hebben vaak weinig geduld als het gaat om doorgroeimogelijkheden. Ze verwachten snelle feedback en willen liefst geen jaren wachten op een promotie. Ze willen leren, zichzelf verbeteren en vooruitgaan, en dat liefst in een sneltempo. Ze stellen het ook op prijs als ze mee hun eigen pad kunnen bepalen.

Gen Z wil authentieke communicatie, millennials verwachten transparantie

Millennials verwachten openheid over strategie en beleid. Transparantie wekt vertrouwen bij deze generatie. Gen Z heeft een neus voor authenticiteit en waardeert directe, eerlijke communicatie. Ze willen geen ‘fake’ praatjes maar een echt verhaal.

Beide generaties zijn op zoek naar zingeving en vinden mentale gezondheid belangrijk

Als er iets is dat millennials en gen Z’ers bindt, dan is het wel hun verlangen naar werk met impact. Beide generaties vinden zingeving belangrijk in hun carrière. Ze willen niet werken voor bedrijven die het enkel hebben over winstcijfers en groei. Klimaatverandering, diversiteit en inclusie zijn vaak thema’s die hen nauw aan het hart liggen. Ook zijn ze van mening dat er voldoende aandacht moet besteed worden aan de mentale gezondheid op het werk.

Hoe maak jij jouw bedrijf aantrekkelijk voor millennials en gen Z’ers?

Met de inzichten op zak, is het tijd om te bekijken wat jij als werkgever kan doen.

Toon je waarden én leef ze ook echt na

Zet je in op duurzaamheid? Laat het zien! Maak je werk van diversiteit en inclusie? Communiceer over je acties. Dat kan gaan over een groene bedrijfsvoering, betrokkenheid bij maatschappelijke projecten enzovoort.

Bied flexibiliteit en autonomie

Vergeet de traditionele 9-tot-5-mentaliteit en omarm het nieuwe werken. Beide generaties zijn  opgegroeid met technologie en weten dat veel taken prima op afstand gedaan kunnen worden. Creëer een omgeving waarin jouw werknemers vrij zijn om hun eigen ritme te vinden.

Investeer in groei en ontwikkeling

Bied leermogelijkheden aan: trainingen, workshops of coachingstrajecten. Geef regelmatig feedback. Door een cultuur van constante groei en inspraak te creëren, hou je deze generaties betrokken en geïnteresseerd.

Millennials en gen Z, helemaal anders of toch niet?

Millennials en gen Z’ers zoeken een werkgever die hun waarden deelt, ruimte voor debat en ownership laat en een positieve impact heeft op de maatschappij. Investeer in een bedrijfscultuur die open, flexibel en authentiek is, en je komt al een heel eind!

Leuk extraatje: is dat niet het soort bedrijf waar heel wat medewerkers naar op zoek zijn, ook als ze geen millennials of gen Z’ers zijn?

Publicatiedatum:
09 / 12 / 2024